…sau miza romanului de succes
“Marele pariu pe care-l puseserăm atunci era să scriem niște texte care
să aibă subiecte antrenante, o
intrigă imprevizibilă, suspans, conflict puternic și neașteptat, nenumărate
răsturnări, un șoc al surprizei, personaje vii și autentice, dar să mai ascundă
în spate și o miză înnoitoare”, își amintește Dumitru Crudu despre cerințele
profesorului Alexandru Mușina la cursul acestuia de scriere creatoare. Rețetă de best-seller, vor spune cârcotașii
pentru care succesul de critică nu se împacă cu cel de librărie, anticipat de
altfel pe coperta a patra a romanului în cauză de către Mușina însuși: modest,
sobru, detașat de scrisul lui: “Nu credeam că, după Ionesco și Cioran, România
mai poate da autori de talie universală. Nepotul
lui Dracula e dovada că m-am înșelat”.
Cert e că romanicerul Mușina a creat acum și modelul pentru cursanții
lui, fără ca inițiativa didactică să fi fost unicul combustibil pentru această autostradă de 430 de pagini (conform vitezei cu care se
citește). “Ca să mă distrez!” a fost un alt factor determinant.
Ce vrea sa zică de fapt acest titlu gândit, la granița dintre curaj și
ridicol, din termeni mici la preț – condamnat unul, epuizat celălalt – pentru
PR-ul românesc? Ce se ascunde sub neserioasa fotografie a lui Țepeș din studenție sau a lui Proust fără
mustață, de pe prima copertă? Ei bine, în cel mai antimetaforic sens, Alexandru
Mușina a recreat și continuat burlesc legenda transilvăneană, a așezat într-o
structură parodică – ca formă și fond – vampiri demitizați la rangul de băieți cuminți de casă, structuri secrete
de conducere a facultății de filologie, arabi miliardari și țigani teziști, politicieni,
preoți informatori ai SRI, unii dintre ei vizitați, informal firește, de către domnitorul
Vlad. Un mélange cu roluri interșanjabile în
care, ca în univers, mișcarea unui punct atrage după sine o încrengătură de
intrigi.
Nepotul lui Dracula e construit
în jurul personajului central Fifi sau Florin Angelescu Dragolea (FAD, prescurtat), asistent de literatură
franceză în mediul universitar brașovean. Suntem obligați să constatăm o
trăsătură fizică simbolică a protagonistului (că nu-i va folosi la nimic demonstrează
măiestria de păpușar a scriitorului), a cărui dantură perfectă, - doar ușor
îngălbenită de tutun, cu cei doi canini superiori ceva mai lungi decât normal,
în gingiile roșii-roșii - îl însoțește obsedant, ca o mantră, de-a lungul întregului
roman. Conform tacticii reclamei agresive, însușirea tabloului de către cititor
e inevitabilă.
Puțin peste 30 de ani, ducând o viață aparent banală (divorțat de trei
ori, trecut prin cure de dezalcoolizare, doctor summa cum laude în semioza uitării
și amintirii la Proust), Fifi trece printr-o serie de întâmplări de la neobișnuite,
onirice, misterioase, la fantastice, mitice, erotice, sfidând kitsch-ul (asumat),
mimând sadismul individual și descoperindu-l pe cel colectiv, într-un efect
telenovelistic total. Frumusețile facultății (caricaturizate) se îndrăgostesc
de el, Clubul Oamenilor Inteligenți (COI – superbă auto-ironie) îl invită la simpozioane, în vreme ce zeci de tone de
sânge trec neobservate în Germania.
Și cine revine periodic să refacă echilibrul în roman? Pe de o parte Proust,
subiectul singurului curs pe care îl preda Fifi, identic, fad, într-o franceză
distinsă de secol XIX, în fața câtorva tocilari neobosiți. Pe de altă parte un salariu
modest de asistent, cu țigările numărate pe zi, un costum, - singurul -, uzat,
spălăcit, fără culoare. Aceste ultime edificii însă se pierd și ele într-un
delir dozat medical aproape, când regăsim peste doua sute de pagini sala
arhiplină de studenți (ascultând exact același curs!) cu pancarte “I love Fifi”,
“Proust macht Lust”, pe Fifi în smoking alb cu papion albastru, părăsind mai târziu
universitatea într-un Ferrari, desigur roșu.
Gustul pentru extravaganță e desăvârșit iar până la dezarmarea completă a lectorului mai e
doar un pas. În fața ficțiunii, scepticismul crapă ca un pahar sub un lichid
prea fierbinte. Cu atât mai rău pentru cel ce citește cu sufletul la gură,
aflat în ”pericol” să preia, cu zâmbetul larg și fără gardă, nenumaratele
subtilități ori săgeți aruncate la punct fix în prejudecăți ori atitudini
actuale.
Trebuie să-i acordăm credit
total lui Alexandru Mușina, care se distrează și care-și asumă o mare
responsabilitate în a pastra un sfârșit demn și, da, omenesc al romanului.
Bineințeles,
persoane reale din cadrul facultății sunt uneori ușor, alteori interesant de
identificat în personaje (exceptând nume reale ca Radu Vancu ori Dragoș Varga,
transformați în dulgher, respectiv într-un doctor complice al unei remarcabile
industrii de trafic de sânge). Însă acest amuzament, greu descifrabil de către
“cititorii din îndepărtata Malaezie”, rămâne o picanterie locală ce nu face
obiectul absurdului și satirei de larg consum.
Ce a riscat Alexandru Mușina a
fost încercarea de a face umor pe toate gusturile. De limbaj, de situație,
politic, negru, tabu, religios, apoi pastișă, pamflet, ai spune că nu a lasat
nimic neluat în râs. Încercare meritorie de altfel căci râsul, exceptând
libertatea bufonului, e cea mai ascuțită armă împotriva utopiei, dictaturii,
prostiei. Dar consecințele depind de cititor. Ori anumite pagini par anacronice
(conștienți fiind de exagerările voite sau de nepotrivirile “potrivite”), ori unele
fragmente necesită o recitire și un zâmbet ulterior, de descoperitor (ceea ce
până la urmă nu e rău, dacă nu ai descoperi uneori și îmbinările puzzle-ului).
Cu
ton moralizator ici colo, personajele sunt extrem de bine conturate, atent
construite în a-și menține coerența discursului. Iar naratorul, rafinat, confident al
cititorului, îi trage cu ochiul și îi câștigă încrederea într-un mod aproape
nenegociabil față de viteza evenimentelor și a surprizelor.
Bilanț: roman
donquihotesc, grotesc pe alocuri, Nepotul
lui Dracula e aproape un manual de construcție al umorului pe orizontală și
în profunzime, tonic, neadresat plângăcioșilor sau rigizilor de tot felul.
Parafrazând, îi
dau cuvântul în final tot scriitorului, care preciza candid: nu-mi propun mult
cu acest roman, doar să vând toate exemplarele, să vina cei de la Hollywood în
Brașov să facă un film după el și să fac din restaurantul ”Roata norocului”
(care este al unchiului meu) cel mai frecventat restaurant din România.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu