Recent, un prieten s-a întors dintr-o vizită în Caraibe. A fost
nevoie doar de o ofertă last minute
și de o destinație atrăgătoare ca, în mai puțin de două minute, să ia decizia.
Detaliile exacte nu l-au prea interesat. Nu mică mi-a fost mirarea când, întors
în țară după o săptămână, aproape n-a avut ce să-mi povestească. Iar ce mi-a
spus era, în orice caz, departe de ce îmi imaginasem eu. Avusese un sejur în
Cuba. Printre punctele turistice de cel mai mare interes s-au numărat câteva
fabrici într-o stare deplorabilă (inclusiv cea a vestitului rom, Havana), un
pachet de clădiri identice, în câmp, de fapt școli – elevii muncind pământul
după ore, și un pod de vreo 20 de metri, promovat ca minune arhitecturală. În
rest magazine goale, interdicții, sărăcie și chiar câțiva oameni ce încercau să
se mândrească cu mica lor închisoare. Îmi suna cunoscut: n-am trăit mulți ani
în comunism, dar a fost suficient cât să am, prin intermediul prietenului,
senzația de déjà vu.
Pentru că, de multe ori, o privire turistică aruncată peste o zi din viața
câtorva indivizi dă mai bine seamă despre contextul socio-economic în care se
mișcă aceștia. Iar o colecție de astfel de mărturii construiește o istorie de
interior, nepolitizată, nu literară, dar reală.
Este admirabil efortul Ioanei Pârvulescu de a strânge și a edita o
asemenea colecție, cu diferența, față de exemplul de mai sus, că o face despre
viața din România. Și eu am trăit în comunism
nu este doar o altă carte despre comunism, nu vorbește despre cenzură,
represiune sau Securitate, ci despre banala viață de zi cu zi. Despre alimentară și cozi, despre pile și frig.
Este aproape imposibil de înțeles azi totala ruptură dintre Arcadia marilor
realizări – raportată obsesiv, patologic în presa vremii – și locuitorii ei,
pentru care problema cea mai importantă era aceea a procurării hranei. După cum
total absurd ar fi să crezi azi că obții vreun avantaj oarecare cu un pachet de
Kent. Tocmai de aceea, cartea face un apel la amintire cum nu demult făcea și În gura foametei a lui Alexei
Vakulovski, un alt colaj dacă nu de întâmplări, ca aici, de interviuri.
Autorul volumului e colectiv. Peste
nouăzeci de persoane, unele personalități, alții cunoscuți mai puțin, mulți
fugiți din țară încă dinainte de `89 – au contribuit cu texte și amintiri. Enumerarea
unor nume n-are sens: flash-urile
decupate din anii sub Ceaușescu ar fi putut fi culese aleatoriu din orice oraș
sau apartament. Capitolele, fragmentate prin reportaje scurte ale unor autori
diferiți, nu intenționează o concluzie. Unii au trecut prin 42 de ani de
comunism, ce concluzie le-ar mai trebui? Scopul este reașezarea pe masă a
pozelor din magazinele pline de conserve și biscuiți și goale de orice altceva.
Pentru cei născuți după `90 sunt necesare unele explicații: sensul expresiei
„ce se dă?”, a cozilor de sacoșe, a apei înghețate din bucătărie. Împărțite pe
teme (La serviciu, La muncă voluntară și
patriotică, La munci agricole) episoadele se succed natural, detașat, fără
resentimente sau acuzații, ca un documentar pe mai mult voci despre o țară
străină. Rememorarea e laxă, presărată uneori cu butade. Umorul cu care se
răspunde absurdului e reminescent în relatări, umbră palidă a vechiului
refugiu: hazul de necaz. Dacă salamul n-are carne și casele n-au căldură, măcar
ironie este, din plin. De exemplu se așază trei tineri în fața ușii unui
magazin și imediat în spatele lor se formează o coadă, fără să știe nimeni „ce
se bagă”. Sau se primesc cu recunoștință pungi goale, colorate, drept cadouri, folositoare
în rutina deținerii permanente a unei pungi sau plase în buzunar. Cine știe
unde e posibil să se dea ceva. În fine, exemple sunt zeci.
Interesant mai este că o dată cu
lectura apar o serie de observații: există fragmente povestite ce încă fac
parte bine mersi din lumea de azi, de după 25 de ani. Iar asta e mai grav decât
remarcele că „era mai bine pe vremea aia” sau decât florile proaspete de la
capul lui Ceaușescu. Apoi, că pe cei sub 30 de ani îi interesează prea puțin ce
s-a petrecut în epoca tovarășilor, în care continuă să trăiască, parțial, fără
s-o înțeleagă. Cu atât mai puțin s-o schimbe. Tocmai acest rol îl are cartea – împiedicarea
uitării, fără încrâncenări tardive. Aș fi curios să știu media de vârstă a
celor care-o vor citi. De-ar fi cât mai mică.
Și ar fi iarăși bine să se mai întâmple ceva. Să se revadă acest
volum o dată la câțiva ani, pentru a împiedica obiceiul ciudat al memoriei care
face lucrurile mai frumoase pe măsura îndepărtării de ele în timp. Iar dacă cineva
ar avea totuși rezerve că volumul nu poate reda viața din comunism, ar avea,
desigur, dreptate. O carte nu poate oferi mai mult decât o nuanță. Restul poate
fi oricând văzut pe viu în Cuba.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu