Veronica
D. Niculescu scrie un roman despre memorie. Despre capacitatea ei de a deforma
și de a reconstrui, și totuși, despre neputința ei de a face din cine ești cine
ai vrea să fii.
Într-un
orășel feeric, construit pe jad și înconjurat de sălbăție, se naște Miranda
Dortloft. Orașul e Pitești. Feerie zero. Reluăm: într-un orășel de provincie, într-un
bloc de cărămidă ca atâtea altele, primesc repartiție doi tineri proaspăt
căsătoriți: ea provine dintr-o tradițională familie nemțească, rătăcită prin
România, iar el dintr-un vechi neam de îmblânzitori de corbi. Aici începe
feeria. Cei doi, nedeprinși cu regulile conviețuirii la bloc, nu le respectă:
Regina, vagi origini nobile germane, nu iese niciodată în capot, cum fac
celelalte vecine. Iustin, muzeograf, nod impecabil la cravată, bronzat și
distrat, e salutat de vecinii maiștri și muncitori cu „domnule inginer”. Cu
toată dragostea dintre ei, cei doi sunt un accident conjugal iar familia – o
interferență dichisită într-un cartier industrial. Au două fiice, Sorana, mai
frumoasă ca un înger, și Miranda, mai frumoasă ca naiba.
În
Piteștiul anilor ’70, pădurea bate la geamul orașului. Pentru cea de-a doua
fetiță a familiei, Miranda, această pădure va deveni spațiul vrăjit, plin de
viață și bucurie, locul sacru pe care va încerca permanent să-l reinventeze la
maturitate. Și tot atunci, ca urmare a unei copilării a contrastelor, va descoperi
o memorie a realităților alternative, din care femeia Miranda va încerca să
aleagă. Până la un punct. Distanțarea treptată de Sorana, ce-și va acoperi
frumusețea sub straturi de fard, se va asocia peste ani cu distanțarea de Olga,
cea mai bună prietenă, ce-și va pierde mințile într-o uniformă, isterică și
neiubită, în mijlocul unei intersecții. Dar până atunci, în jurul Mirandei,
obiectele capătă dimensiuni mitice și cuvintele deschid lumi în care, timidă,
ar vrea să intre. Într-unele ar vrea să rămână. O astfel de lume o are în
centru pe prințesa Mereu da Flor, care trăiește într-un poem în proză de o mie
de versuri. Miranda se instalează în poem, îl trăiește pe măsură ce-l
închipuie. Mai târziu îl va scrie, migălind la sunete și la ritm, în așteptarea
unui prinț care în viața reală tocmai ce se dezintegrează. Prințesa Mereu da
Flor descoperă biblioteca și cade, cuantic, dintr-un basm în altul, dintr-o
lume în alta, până în cea reală. Astfel, ușa se închide și fetița e expulzată
dintre văile de jad și sălbăție înapoi în Piteștiul prezent, cel cu feerie
zero.
Miranda
e acum matură. Locuiește în București. A fost îndrăgostită. Sau mai e încă. Dar
e singură. Unicele văi la care mai are acces sunt cele pline de cărți, din
bibliotecă. Doar biblioteca mai ajută memoria la cimentarea identității, dar
culmea, o ajută cu forța a o mie de vieți, deci a o mie de identități. Până la
un punct. „Dacă pot să fiu cine vreau, de ce-aș fi cine sunt? Dacă pot să fiu
cine vreau, de ce n-aș fi cine sunt?” Miranda se povestește și, din când în
când, e povestită. Miranda se rescrie. Laitmotivul cuvintelor creatoare de
real, al tomurilor, al bibliotecii. Însuși iubitul ei, fostul, actualul, se
dedublează. Personalitatea lui se pierde în timpul dezarhivării și citirii
jurnalului unui anumit domn Teodorescu, o ciudățenie, o altă interferență în
fluxul a ceea ce numim real. Domnul Teodorescu umblă pe la edituri cu un pachet
la subsuoară, jurnalul, încercând să-l publice. Scrisul și publicarea înseamnă
o altă viață, o recuperare a vieții sau o a doua viață. Pornind de la
publicarea săptămânală a unor fragmente din jurnal într-un ziar săptămânal,
iubitul Mirandei va construi un roman pe lângă notațiile domnului Teodorescu,
substituindu-i-se și în același timp pierzând-o pe Miranda de la ziar și din
apartament. Iar în cursul despărțirii, din nou, cuvintele, de data asta opace,
neîndeplinindu-și nici măcar prozaicele roluri de transmițătoare de mesaj. La
întrebările ei, răspunsurile lui, scrise invers, sugerează declicul, saltul pe
o linie cuantică paralelă. Realitatea e relația și invers, iar limbajul o
exprimă pe una prin cealaltă. Când relația moare, realitatea se distorsonează
și limbajul nu mai poate fi recunoscut sau înțeles.
Miranda
scrie și retrăiește totul, de la prințesă la depresie, dar ezită în fața
publicării, care poate avea efect de apnee.
Romanul,
s-a spus deja, e scris cu tandrețe. Recognoscibilă, firește, nu e o principală
calitate a cărții. Dar care e? Poate e demn de salutat modul în care Niculescu,
stăpână a procedeelor, se înclină, uneori în fugă, alteori apăsat, în fața
câtorva autori, prin metaficțiunea á la Crăciun, trucata nesiguranță biografică
tipic ivănesciană, inevitabila abundență în genul Cărtărescu. Dar nici aceste
asemănări nu sunt atât de importante. Nu mai e cazul să vorbim, la Veronica D.
Niculescu, despre cum scrie. Ci
despre ce. Despre un fruct prea copt într-un București prea friguros. Despre
căutarea unui drum înapoi. Despre așteptare. Da, asta e. Un roman scris în
așteptarea unui telefon. Și nimeni nu sună.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu