(un text scris mai demult, ar fi păcat să se piardă)
Metode,
volumul din 2013 al lui Vlad Drăgoi, a fost un experiment pe cât de reușit, pe
atât de bine receptat dar și, așa cum trebuie la o carte care mută granița, de
contestat (tot un experiment a fost și primul lui volum, de care însă, în
general, se știu foarte puține). În 2013 Drăgoi transpunea fatalities în pastile excentrice și trecea ficțiunea violent-naivă
din gaming într-un soi de avertisment
textual amoral, de unde s-a și zis că volumul e ofensator – căci lipsea convenția de tip „ăsta e doar un video game”,
sau că e manierist – și probabil că
era, dar odată asumată împrumutarea șablonului, era de asemenea și ultima
problemă a lui Drăgoi. Cu același procedeu al retardării mimate din Metode, Drăgoi lucrează în Eschiva (2015) la un alt material, acela
al personajului Vlad Drăgoi. În 2015, așadar, apare un Drăgoi mai sentimental
ce-și permite – blindat fiind cu vocea candidă a minorului, cu răspunderea,
deci, suspendată – își permite detașarea într-o instanță diferită, psihanalitică.
Referințele se schimbă (de la jocuri la filme), poemele se lungesc, are nevoie
de spațiu pentru crearea tensiunii și obținerea efectului: bucăți de
autobiografie sunt radiografiate în căutarea impulsurilor, în explicarea lor sensibilă
și meticuloasă.
Și
fiindc-a dat rezultate în Eschiva,
Drăgoi continuă, acum, în Sergio Leone, jocul
psihanalizei, într-o variantă îmbunătățită. Aș putea spune că adevăratul Vlad
Drăgoi acum se livrează, după cum lăsa deja să se întrevadă în 2015. Treptat,
în ăștia 4 ani de la Metode încoace, Vlad Drăgoi a trecut de la gaming la
regie. Poemele se lungesc și mai mult, devin aproape povestiri iar firul
principal urmărit, căci există unul, se întrerupe în divagații (alte fire mai
scurte și, cumva, explicative), apoi se reia, se încolăcește cu celălalte,
deseori e pe punctul de a se înoda dar cumva scapă, alunecă permenent înapoi în
poveste. De oriunde începi lectura acestor poeme maraton (nu zic, e bine totuși
s-o-ncepi, vorba aia, de la început), dintre care cel mai scurt are 4 pagini, intri-n
plin epic, redat într-o alternanță de perspective lungi/scurte, bătute bine: ba
vezi personajul indiferent, neangajat, ba în prima linie, fiert de emoție; ba retrospectiv,
povestind de-acum 20 de ani, ba silindu-te să-l ții de mână-n timp ce tocmai
scrie ceea ce tu tocmai citești; în fine, îl mai găsești blocat inutil în
descrierea unor personaje obscure, dar de fapt creator de avataruri, după cum
vei descoperi mai târziu, tot ale lui (bunicul, prietenii, diriginta, țiganul au,
în definitiv, trăsături de caracter care formează un referent denaturat pe care
Drăgoi încearcă la nesfârșit să-l dribleze). Un imens spaghetti tehnic, ai
spune, de unde deci și titlul, explicit.
Stăpân
pe formulă până la stadiul în care scrisul pare neglijent, Drăgoi păstrează din
Eschiva terenul autobiografic și
limbajul sentimental. Faptul că părăsește (aproape) de tot pantomima retardului
arată o nesurprinzătoare maturitate: autopastișarea nu poate merge la
nesfârșit. Dar, chiar fără retard, el a trebuit din nou să-și găsească o
poziție din care poate spune lucrurile rele, tabu, stânjenitoare – pe nume. Și
poziția e aceea a permanentei inadecvări și / sau inadaptări. O instanță cumva
privilegiată de autist-bufon, cu, din nou, aceeași suspendare a răspunderii
(civice, să spunem). La confuzia dintre Drăgoi autor și Drăgoi personaj (și
acesta casant în numeroase fațete de
semne opuse) s-a lucrat migălos iar deruta a devenit totală: locul de muncă e
real, Dósa, Andriescu, Hose Pablo și întâmplările lor de asemenea. De unde
ușori greșești cu gândul că Drăgoi e 100% sincer și cartea e
mărturisire-jurnal. Muchia asta subțire, invizibilă aproape, dintre ficțiune și
realitate e marele atú al volumului și, după mine, rețeta lui de succes: când
personajul e umilit, tu, cititorul ești umilit, când e fricos, laș, mincinos
sau melancolic, ești iar acolo, în pielea și în creierul lui. Iar când e crud
și dezgustător dacă nu ești cu el, cel puțin îl urăști cu putere. Legat de aversiunea
explicită față de țigani, de exemplu, găsim: „țigane, stai, că vreau să simți
că mă uit insistent la / tine și eventual să te oprești și să vii să-mi ceri
scuze, dar cum / sigur nu o să faci asta, eu sunt acum îndreptățit să te
consider / un gunoi, cum e toata specia ta, și nu mă miră că ai slujba pe /
care o ai, că ești țigan, și nici pe aia nu știi s-o faci cum trebuie.” Ca să
poată sfida acest enorm tabu (ce să mai zic de political corectness, egalitate
de șanse, civism, etc etc – pe toate le-a aruncat din avion), Drăgoi și-a mai
luat o măsură: a pus aceste vorbe în gura unui alt personaj, dar atenție,
acesta, „bărbatul alb” nu le spune cu adevărat ci pare că le-ar spune, după cum îi e interpretată „căutătura”
insistent-agresivă.
Dar
măsura reală a ororii e dată de altă-ntâmplare, cea cu fosta dirigintă, care va
fi nevoită să audă, după 20 de ani (desigur, chestia e o convenție, dacă doamna
dirigintă Mihailă e sau nu reală nu ne privește): „zic acum din toată / inima
sugi pula dna mihăilă, care ești sigur ieșită la pensie / acum, dar sugi pula
și sper să suferi o moarte urâtă, lungă / și rea, (...) și n-o / să-mi fie
deloc rușine dacă o să citești tu poezia asta / în care îți zic din nou sugi
pula și să-ți fie rușine, om nerăbdător și urât la suflet (...) băga-mi-aș pula
în / mă-ta care sigur e moartă și putrezită de multă vreme, / băi profo de doi
lei care stai cu un bloc mai sus de mine, / și nu mi-e rușine și nici frică
nu-mi e de tine.” De-a dreptul înduioșătoare și anulând cu totul greutatea imprecațiilor
de mai sus sunt două lucruri: folosirea formulei respectuoase și încă
prescurtate (un gest aproape involuntar) dna,
și mărturisirea din final legată nu de rușine, ci de frică. Adică autoritatea fostei diriginte, chiar dacă prescurtată
și sub un tir de înjurături, e intactă, ca și sentimentele copilului de atunci,
adus în prezent. Cu acel copil, de fapt, intră Drăgoi permanent în ring,
trimițându-și subtil personajul omonim în bătaia tirului dar „învestindu-l” în
același timp cu cele mai omenești, mai catchy
slăbiciuni iar prin aceasta, protejându-l.
Spunerea
lucrurilor pe nume, sub auspiciile de mai sus, nu e suficientă, totuși, pentru
un volum foarte bun cum e Sergio Leone. Poemele
(șapte cu totul) se termină-n pasaje incredibil de lirice, cu trimitere înaltă,
ca un respiro generic după ce-ai fost purtat pagini întregi prin angoase și
nevroze individuale. Dar acolo, la nivelul solului, Drăgoi a fost atât de atent
cu tine încât te-a jucat pe degete cum a vrut el, cu tot felul de cârlige și de
catapulte: te-a agățat cu sunete și percutanță frumoasă, te-a-ndepărtat cu
trivial, te-a adus iar cu prefăcută stângăcie și cu justificări metadiscursive
(pg. 59-60) ca să se refugieze apoi indiferent în pseudo-dicteu automat. Oricum,
scuzându-se din când în când (după mine, insuficient de) autoironic, ți-a dat
excesiv numai în punctele slabe: cele de care te prefaci că nu ști, dar știi și
ți-e rușine. Dându-și, vorba lui Iovănel, singur la operație, ți-a dat și ție.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu