duminică, 30 iunie 2013

Budila-Express (complet)

              Budila-Express




             1. Introducere

.

Cei care m-au iubit au murit înainte de vreme,

Cei care m-au înțeles

Au fost loviți pe la spate și înmormântați în grabă, cei

Care mi-au tras la xerox programul genetic au înnebunit

Și-și plimbă în soarele amiezii

Privirea tumefiată, creierul mirosind a cloroform.



După o iarnă lungă a venit vara caldă,

Fructele noastre nu au avut timp să se trezească,

Fructele celorlalți se vând la suprapreț. Dimineața

Ne primește totuși cu brațele deschise, totuși lumina

Mai bate în epiderma fanată, totuși vântul

Ne mai aerisește orbitele duhnind de amintiri.


Am pierdut totul. Portarii hotelurilor

Ne-au uitat, femeile fragede și aristocrate

Ne-au uitat, hamalii din gări ne-au uitat și liftierii,

Vânzătoarele de flori și negustorii de nestemate,

Ne-au uitat străzile, ne-au uitat casele albe

Pe care urca iederea ruginie a vechii „la bella estate”.



Am pierdut totul.

În paradis, în clipă cea repede, în metalul închipuirii

Nimic din noi n-a rămas. Un avort

Rapid, aseptic, elegant.



Totuși dimineața mai întinde

Brațele ei transparente, de caracatiță, spre trupul

Învinețit de somn și de vise, totuși aerul

Mai face troc cu celulele spongioase, totuși moaca roșcată

A servietei mai rânjește, tâmpă, fericită.



              2. Senzație



Din când în când trompeta îngerului

Scoate sunete de fanfară. Din când în când ne așezăm la masă

Ciocnim ouă roșii sau pahare de vin, conversăm.

Din când în când

Dansăm în semiîntuneric cu femei

Proaspăt spălate și mereu stânjenite, din când în când

Ieșim în spatele casei, la munte, din când în când

Stingem lumina și transpirăm.



Sau se sparge conducta, vecina țipă

După poștașul întârziat cu pensia, bețivii urinează

Pe zidul caselor de vizavi, o salvare

Trece ușor pe deasupra inimii și duce mai departe

Câte un corp solid familiar.



Din când în când se aude trompeta,

Mașini greoaie ca niște hipopotami stropesc

Pavajul încins, vânzătoarele din cofetării

Fac strip-tease și, goale, se bat cu frișcă, din când în când

Câte un director se umflă ca un balon, se înalță

Apoi se sparge, dispărând din Univers, din când în când

Câte-un afiș

Multicolor ne promite Noul Ierusalim,

În schimbul a treizeci de bani sau al tăcerii.



Sau traversăm zidul putrezit al Grădinii și culegem

Globuri de aur cu care îmblânzim viitorul, sau deschidem

Nasturii aerului și posedăm furioși

Trupul cald încă al iluziei.



Din când în când ne amintim de Gondwana,

De pelasgii mâncători de scoici, de Cung-Fu,

Ne amintim de sarea-n bucate, de Rosamunda,

De vasele din Micene, de sandaua

Filozofului, din când în când pomenim

Nume fără sens, însă dulci

Inimii noastre: Herbert Read, Marcuse,

McLuhan, John Berryman, Platon, Eminescu, din când în când

Vindem pielea ursului din pădure și ne

Cumpărăm jucării.



              3. Context



Și apoi mă înâlnesc cu păianjenul blond,

Cu arlechinul domesticit, cu domnișoara de silicon,

Cu ursulețul Yoghi, marele gagicar.

Toți mă întreabă despre poezii, toți mă întreabă

Cum e noua mea viață.



Nu sunt triști dar nici veseli. Trăiesc

Într-un aer de celofan, așteaptă clipa

În mare liniște, gata împachetați.



Ei mă întreabă despre poezie, acea trebuință

Țâfnoasă și plină de rușine a adolescenței,

Despre poezie, precupeață grasă și care

Ne-a luat pe nimic inimile de puștani și le-a pus pe ață

Despre poezie, cuvânt plicticos,

Pe care dicționarele-l mai pomenesc

Din conformism și vocație inerțială.




Despre noua mea viață în ținuturile boreale,

Dincolo de sciții cei îmbăcați în blănuri,

Și, bineînțeles, despre Budila-Express.



               4. Defulare


Și noi am călătorit cu Budila-Express

În diminețile toamnei, în amiezele de vară,

Sub cerul iernei, primăvara am călătorit

Cu Budila-Express.



Și noi am coborât la Hermannsdorf, am văzut

Bidonville-urile din marginea terasamentului,

Nesfârșitele turme de capre râioase, și noi

Am văzut Teliu-Valley, și noi am auzit

Graiurile amestecate ale triburilor de culegători de ciuperci,

Și noi am prăjit slanină la flacăra brichetelor, am croșetat

Răbdători, în așteptarea minunii, și noi

Am vizitat Întorsura-City, ba chiar ne-am întors

Cu preafrumoase suvenire.



Și noi am leșinat prin parcurile din Flowers-Town,

Și noi am văzut cadavrele strivite de locomotivă,

Și noi am traversat simplonuri în care

Poți face dragoste pe tăcute liniștit, și noi

Am adormit, și noi ne-am trezit mahmuri

În Budila-Express.



Și noi am curtat inaccesibilele băștinașe

Cu basmale roz și mirosind a Transpirantz, și noi

Am vorbit la nesfârșit și am ascultat la nesfârșit, și noi

Am consolat văduve triste și neînțelese soții, și noi am mâncat

Pe colțul meselor roșii sandvișuri cu salam,

Cu pui pane, cu branză, cu omleta, și noi

Am violat Legea jucând

Cărți, bând țuica și rom, și noi am călcat în picioare

Principiul indivizibil al demnității de sine.



Și noi am călătorit cu Budila-Express,

Și noi am văzut fețele stoarse, ca niște cârpe ajunse

La gradul zero al folosirii, ale junelor navetiste,

Și noi am simțit fluidul neîncrederii oarbe

Coborând că acidul sulfuric în oase, și noi am văzut

Banchetele jumulite de vinilinul

Din care aborigenii își fac portmonee, și noi

Am descoperit cultul secret

Al stomacului, sexului și capului plecat, și noi

Am pătruns în catacombele realității,

În subsolul paginii de ziar și mai jos de subsol,

Acolo unde nu mai există decât

Carnea și timpul, senzorul obosit.



Și noi am cules laurii de staniol

Ai după-amiezelor petrecute-n ședințe, și noi

Am luptat în întuneric cu diverși

Dumnezei județeni, și noi am stat

Pe malul fluviului și am plâns, și noi am căzut

Sub mesele negeluite ale cazinoului Paupasse-Oul, am răcnit,

                                                                       am expectorat

Sofistica râncedă a acceptării, și noi

Am auzit șuierul glonțului pe lângă urechi

În Budila-Express.



Și noi am văzut bătrâni reumatici

Din Flot-Royal, nasurile în formă de șa

Ale locuitorilor din Las Crasnas, și noi

Ne-am rătăcit în fauburgul Barcany,

Și noi am flanat pe aleile prăfoase

Din Cité de Sarmache, și noi am cumpărat

Parfumuri și ochelari Made in France

De la parterul blocului turn cu patru etaje.



Și noi am visat în câmpuri cu iarbă, până ce

Vacile ne-au înghițit, mestecat, defecat, și noi

Am ascultat cimpoiul și glasul castrat

Al lui Titir răsunând pe scenele locale, și noi

Ne-am întors vii și teferi seară de seară

În Budila-Express.



Budila-Express! Budila-Express! Budila-Express!

Și noi am știut și noi am iubit,

Și noi am avut și am putut, am scris și-am citit!

Budila-Express, garnitură cu bou-vagoane,

Garnitură dublată, uneori, garnitură bondoacă,

Iute și verde-murdară printre grămezile de cartofi

Putrezind pe câmpuri, pe lângă peroanele

Pline de cioburi și de capace de bere,

Budila-Express, ruginind nevăzut

Precum tinerețea, la încheieturi.



               5. Filtru



a) Era o cameră oarecare. Fără pereți

Cordoane moi o legau

De universul placentar. Creierele, ele însele, păreau a nu exista

Decât provizoriu, mereu în așteptarea

Confirmării de dincolo: pastile minuscule de oxigen.



Dar aici se hotăra totul. În această

Metastază incipientă.



Era liniște. Puteam auzi

Feromonii teilor atacând epiderma

Adolescentelor. Semnificantul

Mai înghițind o gură de semnificat.



Apoi el a ridicat mâna. Mâna sa

Avea cinci degete. Fiecare deget

Un trecut și un viitor.



„b) Atunci au năvălit, izbucnit, explodat:

fofilatorii și scatoscotocitorii pontatorii și antemergătorii

lingecuriștii și drogheriștii femeile de cauciuc și cele evidențiate

esanjiștii și stahanoviștii alchimiștii și verslibriștii

lucrătorii cu gură și cu despicătura cu mapa și cu sapa

secretarele și debarasatoarele recții și erecții

matroanele și prefecții balena albă și pajii

coafezele și dormezele brodeuzele și vibromaseuzele

liniștitorii și concasorii puțopalmiștii

verbali și funcționarii municipali contribuabilii

și subcontabilii vacile domnului și semniariștii ac

tiviștii și pasiviștii comutatoarele și prezentatoarele

mamele patriei și tații burduhănoși cititorii

de manual și meșterii de zăbale animatorii

și picolii soioși scopiții și neofiții scrobiții

și neofaliții soldații de plumb și polițaii de carbid

cu amintirea copilăriei conservată în heliu lichid



c) Ei mi-au spus, sugerat, ordonat:

TREBUIE E NECESAR SE CERE

        TREBUIE E NECESAR SE CERE

                TREBUIE E NECESAR SE CERE

TREBUIE (dar eu…jap!) mi-au spus

E NECE (dar real… buf!) SAR

Ei

TREBUIE! mi-au ordonat.



d) „O.K.” am zis.

Și am îmbătrânit.



                6. Ilustrație



„UN VOYAGE AGRÉABLE AVEC BUDILA-EXPRESS”

„ABENTEUER UND EXOTISMUS MIT BUDILA-EXPRESS”

„HAPPY DAYS WITH BUDILA-EXPRESS”

„LA VITA E BELLA CON BUDILA-EXPRESS”



Afișe imense. Color. Peisage.

În prim-plan, o frumusețe locală

Cu basma roz, autentică, și dinții

Întregi și proaspăt spălați. În fundal o fanfară de îngeri

În costume naționale.

               (photo, Bild, foto: ALEXANDRU MUȘINA)

Un comentariu: