Se zice că oamenii nu țin minte ce le spui, nici cum le spui,
ci cum îi faci să se simtă. Apoi, că cel mai ușor îi convingi nu prin argumentație,
ci când le ești simpatic, ori când empatizezi cu ei. Cu orice intenții ai
folosi cele două metode, ceea ce urmează e ușor de imaginat: un insesizabil efect
de necesitate, împletit cu un inefabil al neputinței: pe nesimțite, se naște un
colecționar.
Foarte bine, veți spune, auzind această lustruire sofistică a
unui adevar banal, dar ce colecționăm? Obiecte? Sentimente? Stări? Mi-amintesc
de un venerabil profesor de literatură care începuse să adune călătorii (din
nefericire, pornise cam târziu pe acest drum), în schimb, de zeci de ani colecționa vederi (avea peste 8000). Sub ce impuls? Ca
suporturi ale amintirilor, ori, poate, mai degrabă ca paliative ale viziunilor
și născocirilor închise într-un apartament capitonat cu cărți? Căci și cărțile
se colecționează, însă cazul lor
impune un tratament mai delicat: greu, în general, să diferențiezi între cauză
și efect, extrem de ușor, alteori, când droguri, cum ar fi poezia, cu risc
ridicat de colecționare, te lovesc ca nebunia pe câte unul dintre dependenți. Dar
rar găsești sinteze ale ambelor instanțe, inițiatorul și colecționarul, pacientul
și medicul, experimentatorul și subiectul, sau poetul Mircea Ivănescu și
arhivarul Mircea Ivănescu.
Da, vorbim de poezia ivănesciană
(și zic poezia, nu poeziile, căci e una). Trecând peste cele ce s-au spus
despre ea privind stilistica, manifestul biografic și poziționarea în generație,
poezia ivănesciană e mefientă. Chiar rea, patologică, periculoasă. Căci vrând
să-ți faci prea mult bine, ajungi să-ți faci rău, aspirând la o
supraluciditate, vei ajunge să desfaci realitatea în fâșii tot mai lungi și mai
disparate, neputincioase în a înveli cu certitudini sinele mereu în garda,
mereu ferit, mereu bănuitor. Când oricărui gest îi e atribuită o interpretare
nouă, stoarcerea, apoi spargerea convențiilor crează o altă semiotică, condamnată
la rândul ei la o dinamică neîntreruptă și, de aici, la nesiguranță. Minciuna
devine o plasă deasă sudată la noduri cu adevăruri minuscule, cu modelul, dacă
nu opus, cu totul încâlcit, dacă ai vedea-o din cealaltă parte (cum ai întoarce
pe dos o haină cu un model complicat cusut pe față). Și, permanent, există o
cealaltă parte, pe care cuvintele de hârtie nu o rețin, nu o justifică ci, încearcând
să o explice, o și (de)formează.
Ivănescu, marele textier, aparent
solipsistul, înșelator livrescul, joacă un fel de tetris al trecutului, ale
carui piese le răsuceste în fel și chip pentru a umple golurile unui timp ce a
fost și este un prestidigitator al prezențelor. Toate acestea sub conștiința clară a scribului ce încearcă să deseneze
sentimentele și moartea, perfect convins de ironia și inutilitatea acțiunilor
sale.
Dacă în mare dar și în mic
limitele cercetării sunt încă îndepărtate, față de efuziunile metaforice contemporane
(macro), Ivănescu urcă, nu coboară, în banalitate și imediat (micro) până la
rarefierea unor detalii care multora dintre noi ne scapă. Ivănescu colecționează
fragmente de viață rămase neîncheiate, cântărindu-le pe talerele unei balanțe
care-l minte de fiecare dată: pe talerul autenticității și pe cel al
literaturizării.
Firește, Mircea Ivănescu nu este
un poet care se citește doar o dată. Cu atât mai mult cu cât ludicul și
intențiile construcției pot prevala ulterior asupra dezolărilor conținutului,
astfel încât receptarea poemelor după alte lecturi să se facă exact
de-a-ndoaselea.
Dar Ivănescu poate fi permanent
redescoperit. Iar responsabil de prezenta împrospătare a poeticii ivănesciene se
face de această dată Al. Cistelecan, prin culegerea versurilor într-o nouă
antologie intitulată, cu discreția specifică poetului, Versuri*. Și, asemenea antologatorului, rămân cu aceeași impresie
exprimată de acesta în finalul prefeței: că-mi scapă apa printre degete.
*Ed. Humanitas.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu