marți, 5 august 2014

„Un scriitor n-are nicio experiență, el stă și scrie”



 Așa să fie? Citatul nu e rău intenționat sau scos din context, cu toate că în același interviu acordat lui Cezar Paul-Bădescu, Gabriela Adameșteanu afirmă undeva anterior, despre biografiile scriitorilor, că „sunt mai frumoase câteodată decât un roman”.
Succesul de vânzare al Anilor romantici, volumul de memorii semnat de Gabriela Adameșteanu, dovedește nu doar existența unor evenimente dincolo de literatură dar și gradul de interes al publicului față de scrierile de non-ficțiune, față de realitate (la rândul ei, firește, divizibilă în fațete ficționale individuale).
Anii romantici, carte de amintiri neromanțate, gravitează în jurul fulminanților ani ’90-’91 și surprinde două puncte principale de ramificații: mai întâi cele 3 luni petrecute în America, în cadrul International Writing Program, cursul de scriere creatoare din Iowa City la care autoarea participă alături de Mircea Cărtărescu și, pe de altă parte, societatea românească postdecembristă, ale cărei scene sunt pe rând ocupate de personaje eteroclite: lideri romantici, „intelectualii lui Iliescu” și cei din opoziție, anticomuniști mistificatori sau parveniți pragmatici.
Nu este urmată o cronologie sau un „sinopsis”, amintirile migrează ireal de la un protagonist la celălalt, între lumi antagonice și totuși contemporane (Iowa City – București), între tipologii despărțite de un sfert de secol, bașca de momentul ‘89, și totuși, atât de asemănătoare ca structură (arivism, megalomanie, aroganță) ori ca tehnică de ascensiune socială (manipulare, intimidare, șantaj). Perfect conștientă de volumul informațiilor și de riscul încurcăturii în plasa memoriei, autoarea scurtează la maxim capitolele și ușurează, intercalează lectura: fragmente de interviuri, reflexii, documentare istorică, arbore genealogic, tensiuni, picanterii, discuții, culise ale serviciilor secrete, politică, cenzură. Structurarea unui asemenea bagaj cere un romancier.
Valoarea documentară a mărturiilor este substanțială. Lucidă, Adameșteanu știe că relatările sunt realitatea ei, nu realitatea. Uneori îngroșată, alteori trunchiată, eufemistică, maniheistă sau speculativă, realitatea surprinsă încearcă a fi cea a momentului de atunci și acolo, nu a prezentului retrospectiv (evident, mai nuanțat, mai tolerant, mai matur). Onestitatea și modestia acestei intenții sunt cu atât mai mult de admirat cu cât în prim plan apar nume ca Mircea Cărtărescu, Paul Goma, Manolescu, Lovinescu, Pleșu, Dinescu, I.P. Culianu, Mihai Șora, ș.a. Unele dintre personalități sunt incluse în temele fugii și a exilului, a disidenței și a „rezistenței prin cultură”, a rolului intelectualului în comunism sau a „literaturii de sertar”, subiecte analizate cu mănuși, dacă nu de-a dreptul cu scepticism, cu tot potențialul de controversă pe care le ridică: „Pentru mine, sintagma „rezistența prin cultură” este valabilă doar dacă ne gândim la faptul că scriitorii și artiștii care au optat să rămână au păstrat cultura acestei țări, creând opere rezistente la timp, în ciuda presiunilor staliniste și a marilor privațiuni materiale. Asta nu a însemnat însă o contestare politică reală. În privința rolului politic al intelectualilor, în genere, sunt tot mai sceptică. Majoritatea celor plecați nu au ales însă disidența, ci fuga: rămâneau în Vest după o călătorie, își cereau familiile. Era o emigrație economică, pentru o viață mai bună, în libertate, pe deplin justificată; dar cei care din asta își arogă un rol de „revoluționar”, de contestare a regimului, îmi par în marginea imposturii”.
Actant și spectator, cu intransigență sau îngăduitoare, Gabriela Adameșteanu aplică asemenea tratamente de decantare exaltării societății postrevoluționare, neexperimentată în exercitarea de drepturi și libertăți și cu atât mai puțin pregătită pentru competitivitatea capitalistă. Anii romantici – cu naivitățile, scandalurile și corupția lor, cu instituții înființate peste noapte și contabilitatea de sertar – sunt fotografiați cu ochiul critic al activistului civic și al jurnalistului. Sunt ani ai experiențelor, nu ai scrierii. Să se fi datorat deceniului în care G. Adameșteanu a renunțat la scris?

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu