Nu știu cum reușesc unii să-și facă antologii sau volume cu opera poetică
încă în timpul vieții și pentru un poet de calibrul lui Mușina au trebuit să
treacă trei ani de la moartea lui ca o operă poetică integrală să iasă pe
piață. Pavor nocturn, Căderea sau Drojdie, poeme-star din „antologiile-n
viață”, sunt într-adevăr reprezentative prin specificul expresiei sau ale câte
unei trăsături generaționiste. Nici unul însă nu poate concura cu poemul cult Budila-Express,
elegia sarcastică ce tratează, după cum spunea undeva George Perian, un traumatism
existențial, specific unei întregi generații.
De ce era
nevoie de un tot poetic mușinian? În primul rând, dintr-un considerent
pragmatic: volumele de poezie separate se găsesc greu sau deloc. Or, în cazul
profesorului brașovean, coexistă instanța unui foarte bun teoretician cu cea a
unui excelent practician. Teoriile poetice și eseurile lui Mușina, fără
exemplificarea propriilor lui creații și experimente, încercări și formule – ar
risca să răsune doar într-un cerc local, nedrept de mic în comparație cu
utilitatea unui astfel de mentorat. Apoi, în contextul în care suficient de
mulți tineri cred încă în faptul că poezia există doar în manualele școlare,
cum să nu te grăbești să recuperezi un revoluționar ale cărui reflexe culturale
trec de la poezia politică, prin cea cotidiană, apoi erotică, ajungând până la
poeme pentru copii? Judecând numai după numărul și calitatea poeților ieșiți
din mâna formată, dar nu intruzivă, a lui Alexandru Mușina, și tot ar fi fost o
prioritate editarea de urgență a volumelor într-o operă. Dar, dincolo de aceste
argumente principiale, poemele trebuiau vărsate într-un întreg care-și poate
sta sieși ca dovadă pentru standardul ridicat impus nu numai prin talent, cât
și printr-o muncă programatică și acerbă. Căci, vorba picantă a poetului în
discuție – inspirația fără meserie este muget.
Concentrând
personalitatea într-o sintagmă, Caius Dobrescu îl caracterizează în prefața volumului
pe Alexandru Mușina ca un poet al demnității umane. În această generoasă
trăsătură, mă opresc la un etaj intermediar al ei, acela al onestității. Alexandru
Mușina nu s-a folosit niciodată de calea mai ușoară. Înainte de ’89 nu s-a
refugiat în mirajele unor realități – nici fizice nici lingvistice – oferite de
descoperirea beatnicilor. Nici nu a evadat într-un univers intim,
circumscris de cotidian. Manifestul pe care a înțeles să îl exprime s-a
reflectat în texte și, asemenea, în afara lor. A considerat poezia un act
public, dar totodată extrem de personal. Scrii pentru alții, dar nu poți să
scrii decât despre ceea ce contează cu adevărat pentru tine. Ca-n experimentele
biologice, Mușina a testat mai întâi pe el, de la invidii și orgolii literare
asumate și, tocmai de aceea, savuroase, la critici civice, probleme
fiziologice, îmbătrânire, sens. A pus propriile porniri temperamentale sub
semnul satirei și a rămas observator lucid a orice risca să devină inginerie
socială, chiar dacă „viața i-a dat și lui niște pumni în gură”. Nu întâmplător,
conform unei note din 1985 a unui informator al Securității, după o lectură
patriotică a unui tânăr, Mușina a urcat pe scena Casei de Cultură din
Brașov de unde a perorat că Cenaclul Celor Nouă (pe care-l conducea) nu
este o tribună patriotardă, interzicând din acel moment folosirea cuvântului Patrie.
Tot onest a
fost Mușina și când, în fața unor merite de disident care i se atribuiseră după
’90, a admis amar că a acceptat și el, ca mulți alții, a consimțit la o cale de
înțelegere cu regimul, fără eroizarea ulterioara a unor gesturi literare. Da, a
scris poezie subversivă, dar a scris-o cu ochii la ușă.
Toată
documentarea științifică pe care Alexandru Mușina a pregătit-o în apărarea
poeziei, toți poeții pe care i-a introdus în ABC-ul învățării nu l-au deturnat
de la acutizarea celor mai sensibile (și uneori invizibile) partituri care pot
rezona în cititor. Prin urmare s-a profesionalizat tot mai solid ca poet al
tensiunii, fie că a fost cinic și a vorbit despre mizerie, fie că dintr-o
picătură de singurătate a construit o rețea subterană de ironie. Iar aici e din
nou vorba de onestitate: având acces la o multitudine de trucuri, de feerii cu
care să-și uimească cititorul sau de cârlige de limbaj cu care să-l agațe,
fiindu-i astfel facil să pună tehnica la treabă pentru o poezie „de succes”, a ales
să n-o facă. A devenit, cu alte cuvinte, cu atât mai responsabil cu cât a
controlat mai bine rețetarul poetic, în sprijinirea practică a propriei
afirmații: „Poezia nu e un lux, nu e o distracție,
nu e nici tovarășa educatoare, ci o formă de înțelegere a lumii, de
culturalizare a ei.” Iar asta nu e deloc puțin, dacă aducem în vecinătate două
dintre cele trei „antologii în viață” de care am vorbit mai sus, ușor
recognoscibile. Dar, în sfârșit, a ieșit și opera poetică mușiniană, e bine, ce
mai contează curtea vecinului?
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu