Divorced... with children
Citind
cronică literară, nu de puține ori afli despre cutare scriitor că are parte de
prea puțină vizibilitate, că volumele lui, inexplicabil, au trecut neobservate
de cronicari sau că, deși calitative, cărțile au strâns mai mult praful
librăriei decât succesul ei, dintr-un vertij cauzal în care intră popularitatea
autorului, promovarea, tirajul volumelor, mărimea editurii, și așa mai departe.
De fapt, acest tip de observație care, într-o formă sau alta poate fi găsit
într-o cronică din trei, îi face un deserviciu autorului: valorizarea prin
intermediul pieței (i.e. al vizibilității și al vânzării), de la americani – pe
de o parte, și de la internet, pe de alta – încoace, au mutat până la
încurcătură criteriul importanței unei cărți ce nu demult era evaluată de către
critică; astfel că, apreciind un volum dar adăugând că a trecut neobservat, cronicarul
nu face decât să genereze în mintea cititorului neavizat (care poate confunda
până la identificare un produs
artistic cu unul comercial, așteptând de la ambele același tip de promovare, care
nu știe nici că există prea puțini cronicari ce n-au cum să citească și să
semnaleze toate aparițiile editoriale), să genereze, așadar, o idee de tipul: e
bună, dar n-o cumpără nimeni.
N-aș
fi încercat să forțez argumentația de mai sus dacă n-aș fi găsit o variantă
masochistă a acestui tip de prezentare: cea făcută de autorul însuși despre
cărțile anterioare, în speță de Radu Andriescu, în deschiderea volumului de
poezie Când nu mai e aer (Casa de
Editură Max Blecher, 2016). Însă, lăsând la o parte prezentarea autorului și în
speranța că volumul va avea parte de o receptare onorabilă, Când nu mai e aer, după cum observa Bogdan Crețu, e un roman în
versuri, similar, ca lectură recentă, cu Garda
de corp a lui Merlich Saia. Andriescu imaginează o familie fragilă
(Mariana, Ana și mama lor) în care subîntinde fragmente de realitate și
amintire, din ipostaza unui eu creator-observator. Traseul acestei familii
monoparentale, semi-ficțională prin banalitatea ei, ajunge să fie din precis
conturat, prin acuratețea și semnificația detaliului, curios urmărit, ca în
cadrele trompe l’oeil. În anii care se scurg o dată cu paginile volumului spectaculosul
este refuzat întrucât acesta nu există decât sub forma unei creații sintetice.
Sub o altă formă decât evenimentul media, evenimențialul, se acutizează viața
din detaliul unui gest, din jarul unei țigări, din forma unei patine până
uneori la paranoia, alteori la lehamitea ascunse sub masca unei mame liniștite
și dedicate. Cum altfel ca cele mai inofensive obiecte (un ou ochi, un primus,
o cretă) să amintească ce instabile sunt certitudinile, ce aproape, ce
palpabilă e nebunia? Precum personajele arhipsihologizante din romanele rusești
de secol XIX, Andriescu țese în jurul propriilor personaje o lume de umbre și
de neliniști, într-un incredibil thriller domestic care, cu migala fiecărui nou
poem adăugat, dezvelește sub logică, sub reliable – butaforia a ceea ce numim
real. Cu migală pentru că, așa cum individul învață încet, de la copilărie spre
maturitate, să se încreadă în simțuri și în rațiune, tot încet, insesizabil,
trebuie făcută această dezvrăjire. De aceea volumul nu e împărțit în capitole
separate și tot de aceea poemele nu rezistă (majoritatea) citite în afara
contextului. Firește, din grija ca fragmentele decupate/inventate din viața
personajelor să nu devină o mantră a banalității, câte o imagine aparent
neglijentă, fără importanță vine să tulbure suprafața naivă și radioasă impusă
de cele două fete, Ana și Mariana. Deoarece nu rezistă la citare în afara
poemului, ele pot fi găsite în texte ca Măști,
Spre Pașcani, Socializare, Sunny side up, etc.
Pe principiul fumătorului care la o bună vreme
după ce renunță la țigări reîncepe să simtă mirosurile fine, Andriescu a avut
grijă să anuleze substanțele tari, condimentele poetice puternice, pentru a
readuce la suprafață izuri de halucinație și morbid. Dar totul e eufemizat. Nu există
depresie ci privirea asupra jarului unei țigări, nu există suferință și
despărțire ci o pungă cu apă și pești, nu există singurătate și atacuri de
panică ci: Când / nu mai e aer / deloc /
închide geamul / și ia o carte. Radu Andriescu ascunde ca să arate (sau ca
să sugereze, chiar și subliminal), ca în pictură. O încordare latentă ține
aripile de îngeraș ale fetițelor lipite de umeri, un necunoscut chinuitor se
materializează episodic într-un personaj gri ce nu numai că nu reface, dar
amenință și mai tare echilibrul fragil.
Păstrând
proporțiile, Când nu mai e aer
amintește de Married... with children.
Dacă sitcom-ul producea o mutație în așteptările telespectatorilor și putea
face din orice om comun un erou, volumul încearcă o mutație de semn opus și
avertizează că același om comun, rațional și de bun-simț, e la un pas de colaps.
E un volum bun, de care sper că Radu Andriescu n-o să mai aibă ocazia să spună,
peste câțiva ani, că n-a facut mare vâlvă.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu