joi, 19 iunie 2014

Un roman sub centură



Zilele trecute, cu ai mei în mașină, m-a sunat un prieten vechi din București și-n loc de salut a derulat ceva frame-uri explicite de eliberare sexuală în genul lui von Trier. Car kitul i-a preluat vocea în toate cele 6 boxe, făcându-le alor mei un color și grotesc film din tinerețea lor în care, vrând-nevrând, erau actori. Ce-am reușit atunci să debitez ca pseudo-argument a fost că „așa se vorbește în Ferentari mamă, un cartier amărăștean din București”.
Mi-am adus aminte de episodul de mai sus citind al treilea roman al lui Adrian Șchiopu, Soldații. Poveste din Ferentari, construit în jurul unei relații homosexuale dintre un intelectual, doctorand în  manele, stabilit temporar pe Ferentari și un fost pușcariaș în căutare de JobBuletinChirie, înrudit cu un clan de interlopi.
In extremis, romanul are două feluri de a fi receptat: citindu-se cap – coadă dintr-un singur salt sau abandonându-se de la al șaptelea rând (unde apare prima felație), după capcana motto-ului din Babi Minune, poate fragment dintr-un fost hit. Însă Adrian Șchiopu nu și-a dorit să suprapună planuri epice și să înnoade în final teme ermetice de anvergura unor mituri și nici doar să fixeze într-un cadru exotic est-european o iubire imposibilă între doi bărbați. Romanul nu oferă nici mai mult, dar nici mai puțin din ceea ce promite: o poveste din Ferentari, cu ramificații în underground-ul bucureștean în funcție de istoricul fiecăruia dintre cele două personaje, Alberto și Adi.
Alberto (30+) e un smardoi de 120 de kilograme, țigan din clanul lui Borcan, are-n spate 14 ani de pușcarie și încă face legea cu pumnul în barurile din Zeicani. Totodată Alberto e un lache de Pepsi slab la minte, în pușcărie fetiță din nevoie de protecție și excel de zel iar în libertate om de curte al șmecherilor, cu intenții de reintegrare prin dobândirea buletinului și a unui post de paznic al copacilor din parc.
Adi ( ̴ 40) în schimb, doctorand pe bani europeni, e un sibian aciuat în Ferentari pentru documentare dar prezent și la conferințe în Napoli, cunoscut în lumea mondenă din Centru, din Presă, de pe Facebook. Totodată Adi e o fată bătrână pasivă și homofobă, pescar de băieți hetero în gară dar cu prietenă acasă, arhetip al activiștilor sociali din interes (oengiști, stângiști, anticomuniști, etc) care, superficial ca oricare dintre militanții de blog, crede că se detașează de ei și-i critică ironic pe măsură ce se refugiază dintr-o grupare în alta.
Destinele ireconciliabile ale celor doi sunt prinse într-o poveste cinică, relatată alert, mizând nelimitat pe autenticitate (de limbaj, de situație) până la forțarea detaliilor care vor crea în final exact ficțunea de care autorul pare că fuge. Suspansul e șlefuit până la naturalețe, scenele sunt montate și epuizate rapid, câștigând în ritm însă pierzând din profunzimea observației. Întregul e dat de personaje episodice memorabile, de intercalări ale mood-urilor naratorului sau de inserturi istorico-politice. Încercarea antilivrescă de a îmbina cele două lumi ale protagoniștilor într-o relație are loc parte în apartamentul sordid închiriat de Adi dar unde Alberto, intrusul, pare a fi factura dominantă, parte în localuri decente cu lume bună unde raporturile de putere se schimbă. Aceste jocuri de putere ce cresc în intensitate dar și în josnicie, șantajul sentimental și incompatibilitatea celor doi inadaptați transferă de fapt tensiunea în substratul romanului, o dată cu tentativele de recuperare psiho-sociale într-un mediu exigent cu indivizii din afara standardului. De aici, explicația metodelor de supraviețuire: poreclele și caterinca în Ferentari,  nick-name-urile și bloggingul pe net, arta angajată și masca activismului în centrul monden.
Ce i-aș reproșa, totuși, romanului: schematizarea trăsăturilor (deși, parțial, stilul caricaturistic are farmecul lui), formalizarea, convenționalizarea unor scene și atenția naratorului spre intrinsec și imediatețe, tocmai în mijlocul unei lumi profitabil de exploatat la maxim (literar, firește).
 În rest, Soldații... e realmente viu.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu