Editura Cartea Românească propune seria de autor dedicată scriitorului
Gheorghe Crăciun, proiect vast de reactualizare literară și de publicare a unor
(încă) lucrări în manuscris care, din motive strategice, vorba lui Norman
Manea, nu și-au găsit până în aceste zile editorul. Proiectul începe cu bine cunoscutul
Acte originale / Copii legalizate
(variațiuni pe o temă în contralumină), debutul lui Crăciun în proză, la
32, după o bătută și nepărăsită întru totul cale a poeziei. Și spun nepărăsită nu eu, ci măcar vreo patru
din cele optsprezece cronici aranjate în dosarul
critic din finalul volumului. Și spun volum
pentru că nu este un roman (mărturisește și autorul), după cum nu este nici
jurnal, nici o sumă de treisprezece nuvele de sine stătătoare, nici
autobiografie, nici proză scurtă din cele coumune, cu fire epice contorsionate dar
totuși rezistente. Acte originale... poate
în schimb ocupa poziții decisiv experimentale, de la pariu stilistic, la
scenariu metatextual de literaturizare a vieții, în afara convențiilor
literaturii.
Acrobația intelectuală cu care și-a gândit și construit proza Gheorghe Crăciun
oferă notă asupra intențiilor: viața este literatură și primește sens prin
însăși această optică, actul scrierii se lasă (de)scris, transformându-se prin
autoreferențialitate în principalul personaj al povestirii. Preferând să scrie proză și nu filosofie de limbaj,
autorul reflectează în scris asupra textului ce se construiește sub ochii lui,
sub mâna lui, înregistrând acest proces cu o cameră de perspectivă. Apoi
derulează imaginile, se privește lucrând și, din nou, scrie despre această
postură, luându-l ca martor în mod fățiș pe lector în construcția acestei
complicate mașinării. Mai mult: fără un umor debordant, intuiește totuși jucăuș
nevoile cititorului și modifică filmul acestei autobiografii ficțional-textuale, operând demiurgic asupra
trecutului, respectiv asupra începutului sau sfârșitului narațiunii. Mesajul
este fără echivoc: delimitarea față de text, detașarea de personaje, dedublarea
în scop științific. Observația. Spectator
alături de cititor, Crăciun oferă subtil uneori, ostentativ până la ironie alteori,
chei de lectură. Când n-o face, ce-a mai rămas din epicul răvășit cade brusc în
analiză morfo-gramaticală și critică literară în timp real pe textul ce se
scrie. Textualism, da, s-a mai spus.
Firește, Crăciun (sau cele două avataruri ale lui din volum, ca filtre și
reflexe date de acea contralumină care distorsionează) așază metatextul și rupturile
semantice (inclusiv prin renunțarea bruscă la punctuație și revenirea – după buget, coane Fănică – la ea) pe o
realitate minoră, nespectaculoasă, nejurnalistică. O altă demonstrație din
suita de încercări: chiar și neoperând cu principii familiare articulate
narativ, simpla notație în detaliu a cotidianului se literaturizează. Este
drept și că, fără didascalia autor-naratorului,
pot curge multe pagini și multe peisaje pot fi epuizate până să se înfăptuiască
transformarea. Ba chiar, cu puțin ghinion, se poate deschide cartea în
două-trei locuri la întâmplare unde aceste etape, precum niște nașteri delicate
ex nihilo, să fie lungi și anevoioase. Cu puțin mai mult ghinion, nașterea nucleului
epic se produce, însă copilul rămâne rahitic. Cu atât mai curajos însă Gheorghe
Crăciun pentru acest debut: a formalizat excesiv structura, până la o aparentă
lipsă de formalitate și a pus cusăturile la vedere, ca stilizare inedită. Iar când narațiunea e intenționat lăsată să
înainteze lent, te poți aștepta oricând la o intervenție directă, precum
aceasta: „Acum, pentru că faptele acelei zile încep să se deruleze, aș vrea să
pot să scriu și ce a fost mai departe, dar cum ne-am despărțit eu și ea,
călătorii care odată ajunși în autogară se îmbarcă pentru a ajunge acasă în
mașini diferite, cum am ajuns eu însumi acasă, aceasta nu mai știu. Pentru
autenticitatea exterioară a continuării textului meu ar fi fost important să-mi
pot aminti și faptele petrecute mai târziu de-a lungul aceleiași zile. Însă
puterea de decizie pe care eu ca autor o am asupra desfășurării pe mai departe
a ceea ce scriu faptele acestea nu mai sunt deloc importante. Eu trebuie să fiu
doar atât: verosimil.”
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu