Îmi place Dan Coman. Atât poezia lui flamboaiantă,
experimentală, manifest, cât și Irezistibil
și Parohia, mai puțin vizionare
dar mai perfide psihologic. Cu același simț al ridicolului tranchilizat, Coman transformat
în personaj de proză e crud până la mutilare cu slăbiciunile omenești ale avatarului.
Nu-i oferă scuze, nu-l victimizează, nu-i dă momente de putere. În plus, poate,
față de autori asemenea (Adrian Șchiop,
Cezar Paul Bădescu) intervine cu o tușă – două de fantastic ce amintește
în ce cheie trebuie citită cartea: ficțiune, și nu roman autobiografic. Tocmai
de aceea m-am simțit bine în cotidianul lui nemilos, recognoscibil și autentic
între limitele penibilitate – curaj.
Tocmai de aceea am început cu mari așteptări Căsnicia, cel mai recent roman (2015) al
bistrițeanului.
Povestea se vrea simplă, cu priză: un el și o ea,
provenind (cum se întâmplă) din lumi diferite, ei înșiși extrem de deosebiți: El
– tânăr, atrăgător, inteligent, sociabil, totuși fără prea multă experiență;
ea, Rebeca, - urâțică, pocăită, cu coșuri, îmbrăcăminte militant anti-pasională,
tăcută, ridicolă – nu mai insist, sunt sigur că v-ați făcut o idee. Cei doi
devin (pe bune) un cuplu, urmând un tipar…clasic: după câteva priviri schimbate
prin autobuze, ea se hotărăște să spargă gheața și, într-o noapte, intră pe
geam în casa lui, îi face o felație apoi, sub amenințarea șuturilor, se mai
ține o vreme după el prin baruri până îl convinge. Și o face bine întrucât el,
nu aflăm sub ce fel de vrajă – doar mai târziu va descoperi o oarecare
frumusețe a Rebecăi o dată cu machiajul,
coafura și hainele noi – el o ia așadar de soție. Iar căsnicia, în această
ordine, va merge, apoi nu va merge, după care va merge din nou scurt timp, o
dată cu apariția unui al treilea personaj, Daria (pe care cei doi o vor împărți
ca prietenă, confidentă, amantă). Daria, firește, pleacă, mariajul se opintește
iarăși, tensiunile, tăcerile, învinovățirile iau teritoriu, pentru ca în final,
cei doi nici să se despartă, nici să se iubească. Să accepte.
Narațiunea nu urmărește același fir. Cu o
arhitectură a romanului bine controlată, Dan Coman e imparțial și oferă,
alternativ, ambele perspective. O cameră de filmat ce construiește noncronologic
cadre numai în jurul bărbatului, proiecția lui, filtrul lui. Intercalată în
scenariul masculin e vocea Rebecăi sub formă de jurnal, și ea devoalând treptat
povestea. Iar povestea ei, spre deosebire de situația soțului, se naște
exclusiv în apartament, pe măsură ce se relevă caietul jurnal. Bărbatul, din
contră, e urmărit și în afara spațiului conjugal (școală, cafenea, călătorie la
București, etc). Tehnica nu are cusur: două entități distincte din punct de
vedere temporal, spațial, discursiv și semantic sunt amestecate pe tot
parcursul romanului. Astfel înțelesurile, logica, trăsăturile lor sunt descoperite
progresiv, concomitent cu îndreptarea căsniciei (cât și a Căsniciei) către un deznodământ.
S-a spus deja despre Căsnicia că este unul dintre puținele romane care tratează și
investighează subiectul acestui tip de conviețuire cu „zoaiele și tot balastul”
aferent (Bogdan Alexandru Stănescu). Că înfățișează „declinul familiei
contemporane” (Alex Ciorogar) dar și că, asimilabil unui „roman patriarhal”, e
„greu de zis unde se termină (…) realismul și tendința psihologizantă și unde
încep schemele romanului erotic de consum” (Ștefan Baghiu). Așadar n-o să le
repet. Voi preciza în schimb de ce nu cred deloc că e „romanul care ți-ar putea
salva inima” și de ce nu poate aduce „multe
motive de reflecție referitor la menținerea unui cuplu” (cum am mai găsit
în alte descrieri).
Personajul Rebecăi e un bărbat îmbrăcat în femeie.
Pertinent și rezonabil ici-colo, nu produce emoție, nu e feminin, nu e
autentic. Când nu e patetic sau
contradictoriu, discursul e fie supra-explicativ, fie necredibil (și atenție, e
discurs de jurnal): „poate urâțenia mea e de vină. Nu cea fizică neapărat.
Întunericul din suflet și din mine.” Sau: „…m-am simțit foarte singură în
copilărie pentru că nimeni nu avea timp de mine.” Sau: „Nu-mi mai recunosc umanitatea. Aş putea fi la fel de bine ploaie sau
vulpe sau măr”. Singurul merit al Rebecăi ține de intențiile de construcție ale
autorului: suferință feminină asumată, retragere-n conjugal și-n introspecție aspră.
Rezultatul? Un fel de Marimar.
Personajul
masculin, El, e stăpânit permanent de disonanță cognitivă: vrea să își salveze
căsnicia dar nu aflăm din nicio replică sau gest sentimentele lui (de iubire?
de ură? de indiferență?) față de Rebeca. În schimb reiese frecvent dorința
sexuală, în ciuda exhaustivelor descrieri ale Rebecăi – moartea pasiunii. Să
admitem că el a fost târât în căsnicie din conjunctură și că nu e decât un
copil mare, țâfnos și nesigur. Dincolo de minime scheme atitudinale și de
coafări psihologice seci, plutește fără fond prin roman, nici simpatic, nici
antipatic. Doar ne-nțeles.
Psihologicul:
literatură ușoară: „Am ajuns din nou – pentru a câta oară – cantitate
neglijabilă”. Consecvența: contradictorie: vezi atitudinea ei privind sexul. Resemnarea:
comică: „Viața împreună e tot mai grea”. Cine știe, poate căsătoriții înțeleg
altfel această pleiadă de contuzii și plictiseli expuse prea lung în aproape
250 de pagini.
Un
alt cuplu ce nu funcționează e cel al lui McEwan, Pe plaja din Chesil. Personajele, caracterizate la sânge, sunt
sensibile, au un istoric, fac gesturi infinitezimale. Iar imaginile lor, distorsionate
de subiectivitate, (așa cum trebuie) se transformă pe spațiu restrâns din
drăgăstoase în caricaturale, din tandre în scârboase, etc. Nu și-n Căsnicia.
Totuși sfârșitul (împreună cu ultimele 40 de pagini)
e bun. Și nu rezolvat, așa cum spune cronicarul, în „cheie hollywoodiană, spre
un bine final”. Pentru că nu există un bine final. Nici tragic, nici happy,
sfârșitul e real, ușor amar, un nou nivel al lui Coman de fapt, pe care m-aș fi
așteptat să-l găsesc de-a lungul întregii cărți.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu