Într-o clasificare (imperfectă, desigur) a tipurilor
de cunoaștere favorizate de și prin lectură, aș putea distinge între cunoașterea
imaginară, cea emoțională și cea rațională, aflate în diferite grade de
corelație. Simplific foarte mult și precizez că prima, cunoașterea imaginară
(mai exact – prin imaginație, pentru
a elimina trăsătura aparent oximoronică) împreună cu cea de-a doua, calea
emoțională, conduc aparent mai direct – dar deseori mai superficial – la
concluzii privind interpretarea realității ori înțelegerea sinelui, de unde și
frecventa eșuare a lecturii în divertisment. Pe de altă parte, implicarea
gândirii în procesul lecturii presupune, dacă nu raționamente infailibile, cel
puțin structurarea unor procese mentale apte să dezvolte și să îmbogățească o
metodologie de identificare a cauzelor. A ce și de ce se întâmplă. A
decidenților, atunci când există. O astfel de lectură, rațională, propune
Horia-Roman Patapievici în culegerea de eseuri Partea nevăzută decide totul.
Dar ce e, în (post)modernitate, partea nevăzută?
Tradiția? Ideea filosofică? Politica, valorile, sufletul? Ce mutații au avut
loc în secolul nihilismului încât și nihiliștii sunt învechiți? Creștinismul e
prăfuit și discriminatoriu, Islamul e violent, budismul e plictisitor iar
ateismul uncool. Totul e la vedere
dar forța motrice nu stă nici în individ, nici în corporație, nici în stat. Nici nu putem percepe criza bătrânului
continent, descoperitorul, dar nedescoperitul. Patapievici formulează teze de
lucru pe care le răsucește, înspre analiză și demonstrație, în maniera rubik.
Nicio fațetă, nicio combinație nu e exclusă. Fără economie de mijloace,
eseurile suscită o serie de îngrijorări pe tematici diferite, dar gravitând în
jurul unei stări de obnubilare generală. În primul rând a memoriei, apoi a
nonvalorilor si a nonsensului. Undeva în a doua jumătate a cărții, un citat din Heidegger, care ar fi putut sta ca motto, sintetizează intențiile eseistului:
„Orice lucru care ne pune pe gânduri ne face un dar (...) Care este acel lucru care ne pune cel mai mult pe
gânduri? Cum anume ni se face el cunoscut în aceste vremuri pe care le trăim și
care ne dau ele însele de gândit? Lucrul
acesta, care ne pune cel mai mult pe gânduri, este că noi încă nu gândim; și
nu facem asta nici măcar acum, deși starea actuală a lumii nu încetează să dea
tot mai mult de gândit”. Îi însoțim lui Patapievici dialectica frumos
curgătoare, vizităm înspre comparare cu modernitatea vechii greci, asistăm la
răsturnarea fundamentală a interesant asociatelor metafizici creștino-arabe
(„războiul nevăzut cu sine însuși” și al-jihad
al-akbar – „jihadul cel mare”) în încercarea de a cuprinde înlocuirea
oficială a transcendenței cu icon-uri
frivole, orbitoare, goale. Da, sună cunoscut. Suntem atât de plictisiți încât
ne-am plictisit și de avertismentul acesta ce ține loc de apocalipsă. Am auzit
în ultimele zeci de ani de atâtea ori că Marlyn Manson are mai mulți fani decât
Ezra Pound, că Apple e mai sexy decât Sappho, că dăm libertatea nevoilor pe
sclavajul dorințelor încât cei mai tineri dintre noi au decis să verifice. Au
întrebat comunitatea online. Răspunsurile au fost elocvente: Marlyn Manson are
46(!) de ani, noul fashion e activismul social iar free porn-ul continuă să fie
free.
E amuzant, dar nu suficient ca să râdem. Orice
amuzament care seamănă cu cel de ieri ajunge să fie trist. Eseistul trasează o circumcizie (în sensul cercului dar și
al eliminării, al pierderii mijlocului) pornind de la perioada neronismului: Nero
și Elgabalus, reprezentanți ai „vieții inimitabile”, reușesc depășirea oricăror
limite – trans-, hetero-, homo-sexuală, auto-prostituare, incest și încercări
de schimbare a sexului – anulând astfel conceptul de limită. Cercul se închide în așa numita post-postmodernitate, la
simbolurile explozive Marlyn Manson și Michael Jackson, exponenții acelorași a-limitări. Cu toate acestea, cele două
mega (și meta) branduri țin deja de domeniul trecutului. Generația
indivizilor-tehnicieni a depășit culmea orgiastică, ultimul pas al
similarității neronice – cel al crimei – fiindu-i, ca finală limitare,
interzis. Ce e dincolo de blazare și consum? Ce parte nevăzută va putea trasa o
direcție individului (și societății – ineficace tutore al acestuia) când nici
consumul nu-l mai poate urni? Despre (i)reversibilitatea procesului Patapievici
formulează, rațional, câteva ipoteze.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu