Înscris într-o implacabilă buclă temporală ce se
întrerupe cu două săptămâni înainte de dispariția fizică, Matei Călinescu n-a murit. Fiecare
citire sau recitire a ultimului său jurnal (Un
altfel de jurnal. Ieșirea din timp) determină reintrarea acestuia în timp,
într-un număr incalculabil și indeterminabil de convalescențe, cum spune el,
incurabile. La 7 ani de la ieșirea materială din loop, publicarea jurnalului îl
readuce pe supraviețuitor (conform
terminologiei medicale americane pentru bolnavii de cancer) într-un spațiu
finit ca întindere dar multiplicat în oglindă și profund până la inexplicabil.
De la aflarea diagnosticului (cu speranță de viață de unu, maxim doi ani), M.
Călinescu s-a apropiat de hora incerta
prin scris și a supraviețuit încă un an și jumătate ca să dea acest ultim, crud
raport literar.
La 73 de ani, Matei Călinescu începe ultimul
(anti)proiect, gândit de la început ca postum, un jurnal retroproiectiv de
amintiri, prietenii și lecturi care să dea seamă de omul din spatele
teoreticianului, al scriitorului. Se vrea un jurnal lipsit de rigiditatea
notațiilor zilnice dar și de evoluția planurilor personale sau de umorile
specifice acestui gen (minor?) de scriere intimă. Firește, nu-nseamnă că ia naștere
astfel o scriere bucolică, de reînviere a copilăriei sau a reușitelor
tinereții. Diaristul schițează fără resentiment portrete din cercul
cunoscuților, ingenui sau cinici, nobili sau duplicitari, după cum i s-au
revelat acestuia (de unde și, uneori, nevoia înlocuirii numelor cu inițiale). Suferința
dinainte de moarte a mamei internată într-un azil, autismul fiului, Matthew,
decedat și el înainte de 30 de ani sau bolile (alteori disparițiile) unor
apropiați (M. Ivănescu, I. Negoițescu, Nichita Stănescu, și alții) dau un ton
sumbru și premonitor primei părți a jurnalului.
În ianuarie
2008 Matei Călinescu primește diagnosticul de cancer terminal. Din acest
moment, notațiile capătă un caracter al urgenței și reflecțiile, cu splendoarea
clarității și a stăpânirii de sine, devin o fugă în timp. O încercare
livresco-filozofică de înțelegere a timpului. M. Călinescu glosează – și felul
în care alătură notațiile medicale cu citatele evanghelice, cu lista de lecturi
de la autori inofensivi la fundamentali, cu observații cotidiene e uneori
dureros până la insuportabil – în jurul ieșirii practice din timp, pe măsură ce
ora incertă se apropie tot mai consistent și trupul cedează puțin câte puțin, în
fiecare zi. Eșafodajul sensului, Marelui Sens, nu mai există și tot ce poate
susține depunerea în continuare a mărturiei despre iminența inconturnabilă a
capătului se bazează pe principiul one
day at a time. Atât de ușor de teoretizat și de greu de aplicat. Păstrarea
cumpătului în apropierea morții amintește de experiențele lui Nicolae Minovici,
cu această mare diferență între ele: timpul limitat, în cazul lui Călinescu. Proust,
marele maestru al suspendării timpului, îl face pe supraviețuitor să reia
lectura, de data aceasta de la sfârșit către început, a operei proustiene, dar
superstiția că finalul lecturii va coincide cu finalul îl oprește să termine volumele. Și totuși, cât de absurd că
în acest timp ultravalorizat, în care fiecare oră în viață are o semnificație
uriașă în comparație cu banala oră formată din minute și secunde, cât de absurd
că și acum mai există „timp de omorât”. Dar, remarcă diaristul, chiar scrisul
și cititul nu sunt decât mașini de măcinat timpul, de măcinat o noțiune care de
altfel tinde a se prezenteifica (trecut prezenteificat, din moment ce viitor nu
mai există).
Chiar dacă în conversațiile cu cei doi prieteni
rămași, Mircea Ivănescu și Ion Vianu, ironiile despre starea de sănătate și
despre moarte devin tot mai rarefiate, nu lipsește umorul, preluat din refuzul
responsabilității doctorilor („– Credeți că se poate întinde și la alt organ? –
Poate da, poate nu. – Dar credeți c-am să depășesc anul ăsta? – S-ar putea să-l
depășiți, s-ar putea să nu. – Dar credeți că sângerările pe care le am vor
înceta în urma tratamentului? – Sunt șanse să înceteze, dar se poate să nu.”).
Ultima intrare în jurnal datează din 8 iunie 2009 și
se încheie cu un vis, dictat greu, în șoaptă, soției: „Prezența mea era difuză.
Țin minte că nu era soare, deși totul lucea într-o lumină ușor cenușie”. Două
propoziții ce se-aud repetitiv, la capătul unei puneri generoase în lumină a
ultimelor experiențe. Antiproiectul devine marele proiect care, cum s-a mai
întâmplat, le va eclipsa prin forță și autenticitate pe toate celelalte. Și, în
mod aproape paradoxal (dacă n-ar avea toate lucrurile din apropierea neantului
o logică inexplicabilă), jurnalul nu e de un pesimism nedigerabil ci iriează,
pe fondul unei morți anunțate, vitalitate. Pentru că Matei Călinescu n-a murit.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu