Spre
ghinionul meu, nu l-am cunoscut până acum pe A.P. și nu am citit nimic de el, deși
n-a stat degeaba – încă
un volum de poezie, două romane și un volum de proză scurtă. Dar există și o
parte bună în ghinionul ăsta – și anume aceea că, în legătură cu
ultima lui carte, nu am avut nicio așteptare în privința ei: nu mi-am dorit ca
volumul să fie cel puțin la fel de bun ca cel dinaintea lui, nici să aibă un
anumit stil cu care m-a obișnuit sau să trateze ce mi-ar fi plăcut mie, o temă
sau alta. Am luat-o astfel ca pe ceva cu totul nou și am citit-o cu cei mai neinfluențați
ochi. Și recunosc că la început, din prima, titlul nu m-a atras: într-o zi nu ne vom mai recunoaște - ce mi-am zis – iată un alt titlu cu
trimiteri intime, cu subtilități biografice, o altă poveste domestică sau
romanțată, el și ea etc. maxim, poate, cine știe ce alternanță a ego-urilor. Și
mai recunosc că nici poemul pus la începutul sau pe frontispiciul volumului nu
m-a convins, deși arată, încă o data, explicit, faptul că poetul nu scrie la
întâmplare, conform unei inspirații de moment (ar fi fost culmea), ci a unei structuri gândite
dinainte și lucrate, atent și repetat. Și care poem, de asemenea, are două versuri
superbe: cred în prieteni și ei / treaba
lor în ce cred. În ciuda acestor lucruri, mi s-a părut cam plat.
Aceste
impresii, născute practic înainte să încep volumul, pe cât de repede s-au ivit,
pe atâta s-au volatilizat, de la prima poezie, eminescu – poem lung, de
câteva pagini (ca majoritatea, de altfel): vizita la casa memorială a lui eminescu
e doar un pretext pentru dezvrăjirea
unei idei și a unui spațiu și, pe golul nou creat, asezarea altor conotații, mai
mult sau mai puțin cotidiene. Ipoteștiul e prozaizat și din ireal bucolic
devine ireal grotesc, chiar dacă inofensiv, un loc ocolit de istorie și populat
cu altfel de eroi, precum chelnerița, veterinarul, coroi haiducul – personaj de
legendă recentă – și ți-ai spune unde naiba a mai avut loc și coroi ăsta în improbabilul
si monopolizatul (se știe de către cine) ipotesti – dar tocmai e șmecheria, alex a creat loc pe lângă statui și pentru
viața care oricum și-a văzut în timpul ăsta de treaba ei și o arata în goliciunea-i, faină, nasoală, cum e.
Și mergând mai
departe în volum, am constatat că e chiar un fel de mod de operare ăsta – luarea
unui loc, a unui eveniment istoric sau a unei figuri cunoscute, raderea
informațiilor gen Wikipedia din jurul lor și repunerea lor în alt curs,
reînvestirea lor cu o viață – cum ziceam – dezvrăjită, dar de fapt revrăjită cu
un realism magic. Pe cât înaintezi, pare că intri tot mai adânc
într-un roman împărțit în similipovestiri care urmează să conveargă în același
corp autoficțional din care au fost rupte. De altfel sunt folosite tehnici ale
romanului și ale prozei scurte, de la îmbinarea anecdotică a unor detalii ce
țin de omnisciența autorului (ce a zis Dej într-o situație sau alta) și
fixarea, tocmai prin alegerea lor și nu a altora, într-un istoric concret
(ce-ți reclamă și o anumită atitudine: anii 90, comunismul târziu sau obsedantul deceniu), îmbinarea lor deci cu perspectiva
prezentă, reală din care e spusă sau auzită povestea, iar perspectiva asta e de
fapt o altă poveste. Un fel de povestire în ramă. De aia, cred eu, Alex Potoavă
a avut nevoie de spații largi pentru poeme,
pentru a pregăti toate aceste scenarii încârligate unul într-altul.
Faptul
că aceste fire epice par lăsate să curgă libere și că poemul își câștigă importanța
doar în final e înșelător. Textul e încărcat subtil, are tot felul de fitile
care amână declanșarea imaginii: ea apare ori după ce deja ai trecut la alt
poem ori apare, cumva, în subconștient, și habar n-ai de ce o ai acolo. Sau o
găsești la recitire (simplu fapt că e nevoie sau că rezistă la recitire spune multe). Mi s-a întâmplat de mai multe ori, dar dau un singur exemplu,
în poemul Oana, ce începe dintr-un loc și, pe principiul memoriei care cade,
incontrolabil dintr-o amintire în alta, te duce și el, poemul, fără ca tu,
cititorul, să poți să controlezi, dintr-o perspectivă în alta, fără să știi
unde vei ajunge. Exemplul e dat de un arc de beton de la marginea drumului, la
ieșirea din oraș (ieșirea din Timișoara, loc al prostituatelor) – imagine ce apare
pe la mijlocul poemului. Se face vorba între timp despre altele (și ce altele: supermarket, politruci,
siberia, katyn) ca arcul de beton să apară, transformat, spre final, aici merită să citez: „puținii martori rămași după căderea / comunismului au
prins acest mâner pe / dulapul cu schelete al timișoarei” etc. Adică arcul de
beton, mânerul, monumentul, ș.a.m.d.
Și
fiindcă am zis de poemul ăsta, el se încheie cu versul care dă titlul – într-o zi nu ne vom mai recunoaște – care
are o cu totul altă semnificație decât ceea ce credeam eu când l-am văzut pe
copertă (apropo de pripita primă impresie) și care, pus ca titlu, formează un
fel de declarație de intenție pentru întregul volum: adică, aș putea zice, îndemnul la cunoașterea și asumarea trecutului, a tragediilor personale
dar și colective, precum și indicația de a nu înghiți ce vedem în jur, de la
felul de a fi al oamenilor până la ce vezi sau ce ți se spune că trebuie să
vezi, fără o minimă judecată, riscând, în caz contrar, să ajungem să nu ne mai
recunoaștem, ca indivizi și comunitate. Care va să zică, niște inși fără identitate.
Un volum de poezie complex, foarte,
foarte mișto.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu