Fie
că e vorba de evenimente culturale, fie de cursuri ori de scurte întâlniri pe
holurile universității, nu-mi pot aminti decât de un Andrei Bodiu jovial, cu un
același zâmbet deschis înspre celălalt, mai ales înspre cel tânăr. Și nu mă
refer la zâmbetele specifice multor universitari – ușor distante,
condescendente sau ironice. Nici la rictusul crud cu care profesorul îl înfundă
pe student, solicitându-i un detaliu imposibil de dezgropat din bibliografie. Ci
la surâsul simpatetic cu care Bodiu putea să își animeze cel mai serios discurs
didactic, extrăgând, ca puțini alții, contingentul din necesitate: iată, parcă
spunea, sunt în fața ta și-ți spun aceste lucruri, tu fă ce vrei cu ele, dar
gândește-te că într-o zi ai putea fi în locul meu.
În
interviurile date în anii ’90, pe când era încă tânăr lector universitar,
găsesc aceeași expresie, aceeași privire mare care spune că nu transmite decât
ceea ce știe sigur, dar de care, paradoxal, prin surâs, te lasă să te
îndoiești. E sigur într-o ubicuă incertitudine și creează nesiguranță în sânul
celor mai comode axiome. E, concomitent, omul multiplelor realități, așezate pe
verticală, hermeneutul gesturilor mărunte, fie proprii, fie ale celorlalți. De
altfel, petrecându-ne odată prin dreptul rectoratului, pe un frig otrăvitor,
scot mâna din buzunar să-l salut. Nu vroiam să-i întind primul mâna, nu se
făcea, dar, grație unei culturi cazone, nu se făcea nici să salut pe cineva cu
mâna în buzunar. Surprins de gestul meu în plin zâmbet, dă și el să scoată
mâna, își dă seama că nu e nevoie, ezită iar, un sfert de secundă, dacă să
scoată mâna să mi-o întindă, trece sfertul și poziția nu mai e propice, pune
mâna pe jumătate scoasă la loc în buzunar și trece mai departe. Totul a durat o
secundă și jumătate. În astfel de segmente ex-temporale a împărțit Andrei Bodiu
fluidul zilelor, fiind deopotrivă inevitabil diacronic și fragmentar
contemplativ. Prietenul lui, Caius Dobrescu, îi găsea trei instanțe manifestate
simultan: aceea participativă, cu mapa doldora de documente, alergând prin țară
la cursuri, conferințe ori lansări. De aici s-a născut decanul. Apoi, acea meditativ
critică, înregistrând, cu ochi și ureche de regizor, stupidul, absurdul,
abisalul. De aici a fost extras materialul poetic. Și, în cele din urmă,
instanța retroproiectiv descriptivă, Bodiu văzându-se, nu fără ironie, cum
activează în ambele instanțe de mai sus. Probabil, jocul privirii incidente
asupra propriilor instanțe a fost mai lung de atât, Bodiu multiplicându-se
permanent, cu rest, dincolo de ipostazele cunoscute nouă, forțând accesul la
magicul freudian. Iar de aici s-au născut câteva volume de poezie, despre care,
uneori mai bine, alteori supărător de unidirecționat (dacă nu chiar obtuz) s-a
tot scris.
Probabil
că în această realitate cuantică, în urma acestor (obositoare, sunt sigur)
prezențe simultane, Andrei Bodiu n-ar fi putut scrie altfel decât a scris.
Știu, e ușor de evaluat un fenomen odată încheiat, sunt ușor de stabilit
conexiuni și cauzalități între viață și text când ai totul definitiv pus pe
masă. De ce, la o adică, nu s-a întâmplat astfel cu colegii lui de grup, Caius
Dobrescu, Simona Popescu sau Marius Oprea? Răspunsul tot de la Caius Dobrescu
vine: Andrei își asuma o maturitate precoce (acea primă instanță a
personalității lui), se angaja cu seriozitate în toate proiectele, vădea o
anume aplecare spre mentorat. Toate, însă, supuse acelor duble, ulterioare și
autoironice judecăți. Depășind atitudinea optzecistă și acceptându-și rolurile,
Bodiu n-avea cum să scrie o poezie nici înduioșătoare, nici grațioasă, nici
abundentă. Începând de la poemele din Pauză
de respirație până la postumele din Firul
alb (acestea din urmă sintetizând cel mai bine schema poetică), Andrei
Bodiu a scris permanent în vecinătatea unui rictus și a unei cenzuri, din exces
de luciditate. A lăsat, așadar, faptul nud să voaleze sensul, până la limita în
care acesta din urmă poate fi deconspirat doar de către cunoscători: „La ore
diferite la / 4 și la 3 m-am întâlnit cu socru-meu și cu George nu / Știu dacă
ei au vrut să se întâlnească cu mine.” Un oarecare cititor n-ar ști că cei doi,
socrul și George (Crăciun), sunt morți, și că poemul, ca multe altele, se
situează, mediat, ocolit, dacă nu în proximitatea declarată a morții, atunci cel
puțin la o distanță de la care atacul n-ar părea nici patetic, nici livresc.
Astfel privește Bodiu marile teme – pieziș, dintr-o dimensiune paralelă cu ele
și totuși înscrisă în bucla acestora, asemeni cu propriile sale instanțe. Din
înșelător seci, poemele rămân așa cum au fost gândite din spatele surâsului
candid, adică astringente. Dinți buni pentru a alcătui antologia (Andrei Bodiu,
Oameni obosiți, Editura Cartier,
2016) a avut Claudiu Komartin.
Textul acesta mi-a trezit o emoție profundă prin puternica impresie vizuală a prezenței fizice efective a lui Andrei Bodiu, care ne lipsește multora dintre cei ocrotiți de aripa sa. Te felicit!
RăspundețiȘtergeremersi.
RăspundețiȘtergere