Spune-mi cu cine te însoțești ca
să-ți spun dacă a rămas Caragiale contemporanul tău. E și ăsta un fel de raționament. Până
la urmă, toți suntem înconjurați de toți ceilalți, și în această scurtă (dar,
ca de fiecare dată, intensă) perioadă, ne vom fi îndreptat cu toții privirea
înspre alegeri, de unde spiritul dramaturgului răzbate cel mai acut. Dar, să
ne-nțelegem: spiritul dramaturgului sau al personajelor? Al lor sau al epocii
din care au fost desprinse și apoi încărcate? Poate al naratorului, uneori? În
sfârșit, în altă paradigmă, spiritul „obscurității” unei epoci, grotescul ei,
surprins prin lentila deformatoare a „văzului monstruos”? Însăși moștenitul
epitet caragialian (unul deloc
flatant, cu tot bagajul comic care l-a generat), asociat frecvent cu actanți ai
unor evenimente contemporane, dezvăluie o viziune extra-temporală a
scriitorului asupra unor condiționări identitare. Poate fi primită existența
unui Caragiale, într-o cultură, cu recunoștință și, totodată, cu un oarecare
gust amar? Desigur, cu asupra de măsură.
Analiza lui Angelo Mitchievici, pe
teme adânci de redescoperire, exegeză și, după caz, supra-interpretare, devoalează
subtilități de creație și îl repoziționează cu abilitate pe clasic-modernul
Caragiale față de opiniile, vechi și noi, ale comentatorilor operei. Ca niște
exerciții firești și abundente, argumente de literatură comparată, explicații
morfologico-fonetice, aprofundări terminologice vin să insoliteze uneori,
alteori să fixeze trăsături ale unui portret ce cu greu poate fi vreodată conturat
definitiv. Tocmai de aici răspunsul la întrebarea „De ce, azi, Caragiale?”.
Hermeneutica propusă de A.
Mitchievici, întinderea spațiului de culegere a referințelor și, acolo unde nu
mai găsește un punct solid, intuiția, trimite la studiul pe marginile unui
fenomen sau la comprehensiunea unei științe ca punct de hotar al cunoașterii.
Al unei cunoașteri, revin, ca profil etnic, al unei asumări. Am fost
caragialieni dinainte de Caragiale, fără să știm atunci care e cuvântul care ne
descrie și ne cuprinde atât de substanțial. Chiar dacă nu aceasta este miza
istoricului literar, filozofic și sociologic ne interesează, așa cum ne
interesează și în ce măsură Caragiale ar mai fi fost Caragiale dacă nu s-ar fi
născut în Prahova.
Relevant însă în arcanele
interpretării lui A. Mitchievici este faptul că acesta sintetizează nuanțe,
puncte de vedere, receptări, utilizări dintre cele mai eterogene. Cum sunt de
exemplu cele patru tipuri de „utilizatori” ai operei lui Caragiale, respectiv
cei care îl văd pe dramaturg ca vindecător al tarelor românești, apoi cei care
l-au folosit în scop ideologic, cei care îl înțeleg ca un promotor al
minoratului, bufoneriei, provincialismului și, în sfârșit, cei pentru care
caragialismul în contemporaneitate reprezintă un exces, drept pentru care opera
trebuie redată timpului ei și literaturii. Oricare ar fi modurile de înțelegere,
de cele mai multe ori sunt instabile, în funcție de lecturi. Nicio instanță nu este imuabilă, precum nici
Caragiale însuși nu știm cu adevărat ce este: dramaturg, nuvelist sau poet? Vizionar
genial sau stăpânit de o sensibilitate nervoasă patologică? Personalitate
burlesc frivolă sau, deși nevorbitor de germană, autoexilat la Berlin? De la
scuză la cauză, de la definiție la pretext, Caragiale poate încăpea în orice
haină.
Cu aceași acribie argumentativă,
istoricul literar extrage toate efectele din deformările lupei impuse de prea
cunoscutul simț enorm și văz monstruos,
din, așadar, „imperiul simțurilor”, iar lexicul cu care valorifică demonstrațiile
e de esență tare: redimensionarea realității, comic de o cruzime latentă,
sadism, cruzime deliberată, gură de umbră, izbăvire estetică a urâtului, ș.a.
Superficialitatea tragică, așa cum
refuzau să o vadă cerchiștii, este recontextualizată de către A. Mitchievici pe
dimensiuni distincte, exploatate până la ultimele sensuri pe care acestea le
pot oferi. Tocmai de aceea, Caragiale
după Caragiale nu va fi o lectură de relaxare, ci una pentru care e musai
să-ți oferi timp de reflecție și, în majoritatea cazurilor, acordul asupra
concluziilor.
Caragiale e beton oricand vorbim despre el si despre opera lui.
RăspundețiȘtergereDaca doresti sa te destinzi cu adevarat nu ai decat sa asculti cateva din scenetele lui celebre si starea de voiosie se instaleaza imdeiat.
:) Caragiale ar ramane beton chiar daca noi n-am vorbi despre el/opera. Insa nu e numai de destindere, zic eu. Tocmai ca n-a scris numai scenete, si in ceea ce el nu si-a dorit sa fie comic, nu e. Insa chiar si in scenete, daca le asculti / vezi / citesti, da sunt comice. Daca ti se intampla tie pe strada, multe dintre ele nu mai sunt, motiv pentru care emigram. Dupa ce ti se intampla si te apuci din nou sa citesti Caragiale, hm... mai razi cu toata gura?
RăspundețiȘtergere